Financiën

Fondsenwerving


De fondsenwereld is divers. Er zijn fondsen die strikte eisen hebben en alleen bepaalde typen projecten financieren. Andere financieren juist een breed scala aan onderwerpen, maar doen dat dan weer binnen bepaalde regionale grenzen. Sommige geven voornamelijk opstartsubsidies, andere gaan juist liever een langdurige relatie aan met organisaties. Daarnaast bestaan er gemeentelijke subsidies, provinciale subsidies en landelijke subsidies. Het is belangrijk om een passende financiering te vinden voor je project. Of financiering bij meerdere fondsen, want de meeste fondsen geven aan dat er een gebrek is aan goede aanvragen. En aan een écht goed idee geven ze graag geld uit. Lees binnenkort meer, zie hier alvast een link naar de online cursus 'Fondsenwerving' van het VSB Fonds.


Donaties

Collecteren, sponsorlopen, loten en/of postzegels verkopen… Mensen die via donaties geld proberen in te zamelen komt iedereen wel eens tegen. Donaties hoeven niet alleen voor grote en bekende organisaties gevraagd te worden, het kan ook voor jouw eigen idee! De mogelijkheden zijn divers: iets zelfgemaakts/lekkers/bijzonders verkopen, een benefietfeest organiseren, een sportieve sponsorloop, donatiebusjes neerzetten bij verschillende ondernemers/openbare plekken in de buurt, iets verkopen (bijvoorbeeld chocolade) waar een bijzonder verhaal bij zit, waardoor mensen door het product te kopen meteen jouw project sponsoren, etc.


ANBI

Een ANBI is een algemeen nut beogende instelling. Een instelling kan alleen een ANBI zijn, als ze zich voor minstens 90% inzet voor het algemeen nut. Sportverenigingen, personeelsverenigingen en hobbyclubs zijn meestal geen ANBI. Deze instellingen kunnen misschien wel als sociaal belang behartigende instellingen, SBBI, worden beschouwd. Beide statussen hebben een fiscaal voordeel en doen donateurs makkelijker doen geven, de voordelen verschillen wel. Lees hier meer over het aanvragen van een ANBI registratie.


Crowdfunding

Een moderne manier van donaties verkrijgen en/of een lening krijgen. In het kort werkt het zo: je registreert je project op een van de vele crowdfunding-websites. Hier maak je een profiel aan, waarop je vertelt waarom jouw project gesponsord moet worden. Je geeft aan hoeveel geld gewenst is en in welke periode. Via je verhaal en foto’s probeer je een potentiële geldgever over te halen. 

Sommige crowdfundingwebsites werken in de vorm van een lening. Je moet het geld terugbetalen aan de verstrekkers, inclusief rente. Het voordeel hiervan is dat je veel sneller je geld bij elkaar hebt. Lees hier meer op de grootste crowdfunding website van Nederland.

Crowdfunding klinkt simpel, maar het kan erg lastig zijn. Een goed en uitgewerkt idee is belangrijk om mensen te overtuigen. Hoe meer mensen weten dat jij bezig bent met crowdfunding, hoe groter de kans dat mensen doneren. Sociale media kunnen hierbij een belangrijke rol spelen. 


Samenwerken met bedrijven

Het eerste waar mensen aan denken bij bedrijven is: 'sponsoring'. Dat is natuurlijk een mogelijkheid, maar er is meer mogelijk! Samenwerking met bedrijven hoeft niet beperkt te blijven tot geld geven. Zo kan een cultureel gezelschap bijvoorbeeld optreden op het bedrijfsuitje en in ruil daarvoor de oude laptops van het bedrijf krijgen. Of mee bestellen met een grote order van het bedrijf, waardoor er geen verzendkosten zijn.

Het bedrijf heeft misschien ook wel expertise in huis, zoals kennis van marketing, waar je organisatie wat aan heeft. Tegen bijvoorbeeld het verspreiden van de folders van het bedrijf, kan je daar misschien gebruik van maken.